2016. augusztus 30., kedd

Csak egy nap: Gayle Forman

 Sziasztok! Lorina vagyok! Ma egy könyvértékelést hoztam nektek, ami elég hosszúra sikeredett, ezért nem is fogom tovább húzni a szót. Számomra ez a könyv egyértelműen a nyarat idézi, ezért ha szeretnék még egy kicsit a nyárban maradni, akkor feltétlenül olvassátok el.

Gayle Forman: Csak egy nap


Allysont, a burokban nevelt amerikai lányt érettségi ajándékként a szülei befizetik egy nyugat-európai körútra. Londonban, egy szabadtéri Shakespeare előadáson találkozik Willemmel, a lezser holland színésszel, és azonnal kipattan közöttük a szikra. Amikor a sors másodszor is összehozza őket, Allyson rá nem jellemző módon letér a járt útról, és követi Willemet Párizsba. A szikrából egyetlen nap alatt fellobban a láng… amíg Allyson arra nem ébred az együtt töltött viharzó nap után, hogy Willem elment.

A sorsfordító napot az önmegismerés éve követi: Allyson megszabadul a belé nevelt korlátoktól, hogy megtalálja igazi szenvedélyeit és talán az igazi szerelmet.

Hűha. Úgy éreztem miközben olvastam, mintha én is olyan cipőben járnék, mint Ally, főként az önmegismerés szempontjából. Allysonnal iszonyatosan könnyen azonosultam, annyira hogy az már ijesztő volt. Akkor döbbentem rá, hogy velem is olyasmi dolgok történnek, mint vele, habár nem egészen, de nagy vonalakban. Minden könyv elolvasása után tanul valamit az ember. Nahát, ebből a könyvből volt mit tanulnom, és amikor befejeztem magamhoz öleltem a könyvet és elégedett voltam. Hirtelen elárasztott egy furcsa érzés, hogy ne üljek tétlenül, hanem induljak el, és találjam meg önmagam, pontosabban inkább készítsem el magam. Elég furcsán hangzik, de így van. Nagyon inspiráló volt. Arra ösztönzött, hogy utazzak, és ismerkedjek meg új emberekkel és új kultúrákkal. A legfontosabb, hogy éljek. Igenis próbáljak ki dolgokat és élvezzem az életet. Olykor a spontán 
döntések a legjobbak.

A helyszínekről pedig annyit, hogy olyan volt mintha én is ott sétálgattam volna Párizs utcáin, vagy Hollandiában lettem volna. Nagyon jók voltak a leírások, egy igazi turistának éreztem magam, pedig még csak a szobámat sem hagytam el.

Megpróbálom összefoglalni, hogy miről is szól, de előre szólók, hogy cselekményleírást is tartalmazhat helyenként.

 Allyson egyke a szülei nagy odafigyeléssel terelgették az útját, és mindent megadtak a számára, amire egy ember csak várhat. Az érettségije után a szülei befizették Allyt egy Európai utazásra, ahová a legjobb barátnője is elkísérte. Ally azonban nem élvezi úgy, ahogyan kéne. Túl monotonnak találja az egészet. Egyik nevezetességtől rohannak a másikig. Az utolsó nap, amikor Londonban vannak, éppen színházba készülnek és találkoznak egy színész társulattal, akik pont aznap este fognak előadni egy darabot, a Vízkeresztet.  Az egyik sármos színész, Willem felkeltette Ally figyelmét. A lányok úgy döntenek, megnézik a Vízkeresztet és ezáltal ellógnak a másik előadásról.

Másnap a sors úgy akarja, hogy újra találkozzanak, ezért amikor a fiú felajánlja, hogy töltsön el vele egy napot Párizsban, Ally mindent félredobva követi őt. Egy nap. Ennyi kell, ahhoz, hogy valaki megváltozzon és egy teljesen új emberré váljon. Egy nap. Azonban csak egyetlen nap volt, mert másnap Willem eltűnt. Allyson nagy nehezen, összetörve és magát szidva végül hazatalál, és hamarosan beleveti magát a főiskolás életbe.


 Az iskola azonban mégsem hozza meg azt a változást, amire a lány várt. Valahogy nem találja a helyét, és a hangulatán és a teljesítményén is meglátszik. Teljesen magába fordul, nem érdekli semmi. Üresnek érzi magát. Nap, mint nap arra a párizsi napra gondol Willemmel. Félévkor Ally elég rossz teljesítményt produkált, ezért az iskolai tanácsadó azt ajánlja neki, vegyen fel egy szakkört. Felvesz egy Shakespeare szakkört, ahol szerez is magának egy barátot, Deet. Ally kezdi egyre jobban érezni magát, és sok időt tölt Deevel. Willemen, viszont nem tudta túl tenni magát és próbálja keresni, de hiába. Alig tud róla 10 tényt. 

Allyson végül elhatározza, hogy megtanul franciául és pénzt fog keresni, hogy újra elutazhasson Párizsba, és elhatározza Willemet is fel fogja kutatni. Kezébe veszi a saját életét. Megelégelte, hogy folyton a szülei hoztak helyette döntéseket. Elhatározta igenis élni fog. Egy újabb kaland veszi kezdetét. Új barátokat szerez, akik támogatják és segítenek neki a férfi nyomára találni. A sors iróniája, hogy Ally pont egy Shakespeare előadáson találja meg újra. Pontosan 1 év telt el és Ally egy teljesen új emberré vált. A történet úgy ért véget, hogy Ally még aznap este elment egy buliba, ahova Willem is ment és bekopogott hozzá.

Igaz így befejezetlen lett, de valahogy mégis teljes lett a történet. 1 év után újra találkoztak és innentől az olvasón áll, hogyan gondolja tovább a történetet. Én személy szerint szeretem az ilyen végeket, mert olyan mintha én folytathatnám tovább a történetet a saját képzeletem szerint.


 Értékelés:5/5
Kedvenc idézetem: Egy napon megszületünk. Egy napon meghalunk. Egy nap alatt megváltozhatunk. És egy nap alatt szerelmesek lehetünk. Minden megtörténhet egy nap alatt.
(Ez az egyik kedvenc idézetem!)
Oldalszám: 388
Kiadó: Ciceró



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése